Anasayfa / Grafik Tasarım / Serbest (Freelance) Tasarımcılara Öneriler – 2

Serbest (Freelance) Tasarımcılara Öneriler – 2

Daha önce yazdığım Freelance Tasarımcılara Birkaç Öneri isimli yazımın devamıdır. Okumadıysanız bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

2 sene önce yazdığım yazıda aklıma gelmeyenleri ve o yazıdan sonra öğrendiklerimi yazmak istiyorum. Artık sabit iş tecrübem de var dağarcığımda.

serbest-tasarimcilara-oneriler-2-2Serbest çalışmak, evet belki sabahın yedisinde uyanmak kadar kötü değildir ama yetişmeyen iş için sabahın yedisine kadar çalışmaktır. Bunun yanında rahat rahat tatil imkanınız vardır. Hastayken iş yavaşlatma imkanınız vardır. Ruh halinize göre bangır bangır müzik dinleme hakkınız ve bilgisayar başında dilediğinizce yeyip içme imkanlarınız da cabası. Eğer düzen içinde işlerinizi yürütür, ipleri sıkı tutarsanız rahatlıkla söyleyebilirim ki, sabit çalışırken kazanacağınızdan daha fazla para ve tecrübe kazanabilirsiniz. Evet daha fazla tecrübe dedim…

Çünkü piyasada her gün ayrı bir iş gelmeyecek. Belki bir ay boyunca bir kataloğun peşinde koşacaksınız. Ya da çalışma yerinize göre sürekli kartvizit tasarlayacaksınız. Bu yüzden serbest çalışanların tecrübe kazanımları -her şeyi daha fazla sorumluluk ve özgürlükle deneyimledikleri için daha öğretici olduğundan- çok daha fazladır.

Piyasada da tasarım gibi yaratıma dayalı işlerin serbest yapılması fikri (freelance) her geçen gün daha fazla kabul görmeye başladı. Önceden ofisim yok dediğinizde net bir vazgeçme tercihi meydana geliyorken günümüzde daha olumlu karşılanabiliyor.

serbest-tasarimcilara-oneriler-2-3

  1. Müşterileri görüşmelerinde (özellikle ilk görüşmelerde) olabildiğince donanımlı olun. Bu donanım hem maddi hem manevi yönden. Eğer konu bir web tasarımı ise hem dizüstü hem de tablet bilgisayarlar ile görüşmedeki yerinizi alın. Ki pazarlama kısmında mobil uyumlu website tasarlıyorum dediğinizde örnek gösterebilme imkanınız olsun. Yanınızda ciddiyetinizi belli edecek bir ajandanız olsun. -ajanda dedim, bakkal veresiye defteri değil-
  2. Mümkün olduğunca ses ve kalabalıktan uzak yerlerde görüşmelerinizi yapın. Müşterinin ofisi bu konuda tercih sebebi olmalıdır. Ne istenildiğini iyi anlayın bunun akabinde ne yapabileceğinizi de iyi anlatın. Özellikle dolar kurunun çok yüksek olmasından dolayı maliyetler arttığından teklif sırasında fiyatı buna göre belirleyin.
    serbest-tasarimcilara-oneriler-2-4
  3. Müşteri tarafında en tepedeki isimle iletişim kurmaya, muhatap edinmeye çalışın. Araya katmanlar girdikçe iş yavaşlayacak birden fazla fikir dönütleri olacak ve ne yazık ki patrona yaranmak isteyen çalışanlar yolunuza taş koyacaktır. Bu yüzden iletişime geçeceğiniz kişiyi belirleyin ve onun söylediklerini uygun ölçüde uygulayın.
    Bununla ilgili bir tecrübemi aktarayım, bir motosiklet kulübü bir logo rica etti. Fiyatta anlaştık işe başladık. Revizyon talebinde bulunduklarında yeni çalışmayı beğenmek için kulüpteki tüm üyelere fikirleri soruldu… :) Elbette sonuç çıkmadı. Herkesin kafasında farklı fikir olduğundan sonuca ulaşılamadı.
    serbest-tasarimcilara-oneriler-2-5
  4. Sektörde çok fazla kişi var gibi görünse de aslında işi layığıyla yapan yok denecek kadar az. Bunu fırsata çevirin ve en azından İnternet’ten okuyunAlanımızla ilgili yerli kaynakların sayısı da sürekli artıyor. Bu yüzden kaynak sıkıntısı çekmezsiniz.
  5. Bundan üç sene önce sosyal medya entegrasyonu ufacık öneme sahip değilken günümüzde neredeyse sosyal medya mecraları websitelerin ya da basılı grafik tasarımlarının önüne geçecek. Bu yüzden ilgi gören gelişmeleri takip edin. Teklif ve işi alma aşamalarında bir adım önde olmanızı sağlayacaktır.
    serbest-tasarimcilara-oneriler-2-6
  6. Her ne kadar zor olsa da çevrim içi (online) olmak şart. Potansiyel müşteri akşamın 11’inde Facebook sayfanıza ileti gönderebilir.  Gurur yapıp da cevapsız bırakmayın. Mesafenizi işi alma süreci ve sonrasında koyarsınız. Kartvizitinize, portfolyonuza, sosyal mecralara yazdığınız iletişim kanallarınız mutlaka etkin (aktif) olsun. Çalışmayan, şifresini bilmediğiniz e-posta adreslerinizi veya kullanmadığınız numaralarınızı oralara buralara vermeyin.
    serbest-tasarimcilara-oneriler-2-7
  7. Ne istediğini bilmeden her şeyi bildiğini savunan insanlara bizim alanımızda müşteri denir. Ve eğer bu diyaloğu çözerseniz özel sektörde iş yapan ajansların dahi önüne geçebilirsiniz. Unutmayalım ki orada çalışanlar da en iyi ihtimalle sizler gibi işin okulunu okudu. Sizi onların önüne geçirecek şey hizmet yelpazeniz ve duruşunuz.
  8. serbest-tasarimcilara-oneriler-2-8Proje gereğince bir satın alma yapacaksanız bunu mutlaka yapın. Serbest tasarımcıların ortak uyanıklığıdır, satın alınacak bir şeyi kaçak bulup parayı cebe atmak. Yapmayın başınız ağrır :)
    Nasıl mı? Eğer müşteriden 25 dolar hosting ücreti aldıysanız belirttiğiniz hostingi alın. Çünkü 10 liraya aldığınız hosting işletmecisi iki ay sonra kaçıp gider, server çöker, saldırı yer, diskler yanar yani olur da olur. Ucuz etin yahnisi pis olur. Sonra iki kuruş için bütün işi sil baştan yapmak zorunda kalırsınız. İş hosting ile de bitmiyor. Lisans işlemlerinin tümünde ücreti mukabilinde nitelikli hizmetler almak en doğrusu olacaktır.
  9. Müşterinize daha sonra size tekrar başvurmaları için nedenler yaratın. Potansiyel yeni işler için müşterilerinize kartınızı takdim edebilir, ona ileriki süreçte yaşanacak ihtiyaçlarda yardımcı olabileceğinizi hissettirebilirsiniz.

Sonuç olarak işler sıkı tutulduğunda, kendinizi iyi ifade edip doğruları söylerseniz ve kendinizi geliştirmeye devam ederseniz kazandığınız ücret doğru orantılı şekilde referanslarınız ile birlikte büyüyecektir. Başarılar.

Hasan Dilsiz
Serbest Grafik ve Web Tasarımcısı

SEO ve Sosyal Medya Danışmanı

 

İlgini Çekebilir

İnternetten nasıl para kazanılamaz?

Herkes nasıl kazanılabileceğini anlatıyor ben biraz tersten gideceğim.

Az bilinen 5 görülesi yer

Dünya genelinde az bilinen ve görülmesi gereken muhteşem yerleri sizin için derledim

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir